Eesti Kardispordi uudised

Nädala staar #35

Veel ainult mõned hetked on jäänud meile seda vaimustavat kardispordiaastat, kus põneva meistrivõistluse hooaja taustal tõusis tähesärasse meie kardispordi uus superstaar. Kes ta on? See mõistatus lahendada peab lihtsamast lihtsam. Mõned vihjed: tema nõnda võimsat vallutusretke sarnast pole koduses Olerex Eesti kardispordi meistrivõistluste sarjas nähtud aastaid, kui üldse. Tema edukad esinemised maailmameistrivõistlustel ja Euroopa meistrivõistlused klassides KZ2 kui OK väärivad kõrvutamist aastatetaguste Marko Asmeri ja Paul Aroni saavutustega. Tulnud tänavu neis mõlemas klassis ülekaalukalt Eesti meistriks, kannab ta ühtlasi teist aastat järjepanu aunimetust Eesti aasta parim kardisportlane. Daamid ja härrad, Markus Kajak!

Markuse tänavune hooaeg oli murdeline. Alustanud aastal klassi KZ2 debütandina, oli etapivõit EMV esimesel sõidul Raplas suureks üllatuseks kõigile. Tõeliseks pommiks kujunes aga viis, mil moel sammus ta edasi võidult võidule, kindlustades endale meistritiitli juba üks etapp enne hooaja lõppu. Nelja etapi järel juhtis ta punktitabelit täiseduga ehk konkurentidele polnud ta loovutanud ainsatki punkti!

Kõige selle juures on imekspandav, et samal ajal võistles ta paralleelselt ka klassis OK. Otseveoline ja oluliselt kergem OK on kohati kiiremgi, kui käikudega võimas KZ2. Proovinud hooaja viimasel etapil Aravetel kahes võistlusklassis korraga võistelda, kinnitas Markuse hea sõber, tiimi- ja võistluskaaslane ning samuti Eesti kardispordi tippu kuuluv Siim Leedmaa, kui suur saavutus terve hooaeg mõlemas klassis samaaegselt sõitmine (ja võitmine!) pidi olema.

Markuse eesmärgiks on rahvusvaheline edu, mistõttu Eestis võistlemiseks ilmselt tulevikus enam aega ei jää. Tony Kart tehasetiimi liikmena ei võistle ta üksnes maailma parimas karditiimis, vaid teeb seda kõrvuti koos värskete maailmameistrite Noah Milelli ja Tuukka Taponeniga. Ometi soovib Markus kodumaises meistrisarjas kaasa lüüa ning kui mitte võistlejana, siis nõuandjana noorematele. Kes küll sellise mehe abisõnast keelduda saaks!

Meie tänases vestluses avab Markus oma parima võistluse tagamaid. Kui keeruline on rinda pista maailma tipukonkurentsi vastu, eriti kui asjaolud ei näi olevat soodsad. Milline  tippspordimehelik pühendumus ja keskendumine aitab lõpuks hoida sihti, mille tulemuseks võib ühe näitena olla näiteks võimas kolmas koht WSK Winter Cup’l. 

Kui Delfi kirjutas suvel Markusest persooniloo, siis kandis see pealkirja “Staar Eesti võidusõidu helgest tulevikust”. Rohkem tähenduslikum ei saanuks see enam olla.

Head kardisõbrad, meeleolukat vanaaasta lõppu ning edukat uue algust!

Head lugemist!

 – Markus, tulid tänavu kahes klassis Eesti meistriks, lisaks nimetati sind teist aastat järjepanu Eesti aasta parimaks kardisportlaseks. Sellise au osaliseks on saanud üksikud kardisõitjad. Mida see sinu jaoks tähendab?

“Kindlasti tähendab see mulle endale väga palju, et maailmas läbi lüüa, peab seda alguses tegema ikka oma kodumaal. Teist aastat järjest aasta parimaks kardisportlase tiitel tuli mulle endale natuke üllatusena, sellegipoolest olen väga uhke ja õnnelik.”

 – Vaadates su hooajale tagasi, siis alustame kodumaisest meistrisarjast. Esimesel etapil Raplas debüteerisid ülivõimsalt enda jaoks uues klassis KZ2, mis erineb otseveolisest klassi OK kardist märkimisväärselt. Kui keeruline see algus oli?

“Esimene trennipäev KZ2-kardiga Lonatos oli mulle vägagi raske, kuid kasulik – sain nii mõnedki paralleelvardad kõveraks ning lausa poolek sõidetud! Pidurid ei olnudki kõige suurem raskus, pigem käigud ning kardi suurem kaal, sest KZ2 on OK-st väga palju raskem ning kurvikiirused jms on ainuüksi seetõttu suuresti erinev. Teise päeva õhtuks suutsin juba Euroopa tippudega samasse aukku ennast sõita, ning kokkuvõttes polnud see mulle väga suur katsumus. 

Markus Kajak võistlemas hooaja alguses Itaalias. Foto: LRN Photo

KZ2-klassi sisenejatele soovitan alguses füüsiliselt valmis olla, sest võib tekkida väsimus, kuid kui oled varem OK/OKJ-klasse sõitnud, ei tohiks see väga suur katsumus olla. Kindlasti tuleb alguses asja rahulikult võtta, sest väga lihtne on esipiduritega ära lõhkuda paraleelvardaid. Ja parim trenn on ikkagi võistlustel osalemine, sest võidusõit KZ2-kardiga erineb väga palju teistest klassidest.”

 – Võitsid seejärel koguni neli etappi järjest, mis on küllaltki pretsedenditu lugu. Duell Siim Leedmaaga viiendal etapil oli üks hooaja parimaid ning Siim ise nimetas seda oma magusaimaks võiduks, sest tuli teravas võitluses sinu vastu. Mis su enda parim sõit/võit on läbi aegade olnud?

“Parim sõit oli selle aasta lõpus Lonatos Winter Cupil. Kuna eelsõidud ja kvalifikatsioon olid kuivaga ning kiirust mul eriti polnud, kaotasin motivatsiooni täielikult ära. Mõtlesime isegi, et kui on kuiv, pole mõtet edasi sõita, ent ilmateated näitasid vihma ning sellega ka tahe edasi pingutada tõusis. 

Viimasel päeval saabuski vihm ning olime kõige kiiremad rajal. Finaali alguses tehtud spinn andis mulle väga palju motivatsiooni maksimaalselt edasi suruda, ning pärast ruudulippu tuli suurest pingelangusest koguni paar pisarat silma.”

 – Alates teisest etapist sõitsid kaasa ka klassis OK ning kui too sama õnnetu võistlus Tabasalus välja arvata, kaitsesid oma Eesti meistritiitlit küllaltki suveräänselt. Võib-olla rumal küsimus, aga millest üldse sündis otsus kaht klassi korraga sõita? Kui keeruline see on ühe võistluspäeva jooksul täiesti erinevat tüüpi kartide vahel ümber lülituda? 

“Kahe klassi mõte tekkis selleks, et füüsilist koormust tõsta, sest sõidulihaseid ei saa kuskil muus kohas treenida, kui rajal. Minu jaoks oli kahe klassiga harjumine üllatavalt lihtne, jätsin lihtsalt erinevad pidurduskohad ja trajektoorid meelde ning iga sõidu alguses tuletasin endale meelde, mida teha. 

Kõige raskem oli Põltsamaal, sest rada on äärmiselt füüsiline, ent aasta lõpuks ei tundnud ma enam midagi.”

Kajak võistlemas KZ2-kardil maailmameistrivõistlustel septembris Rootsis. Foto LRN Photo.

 – Siim ütles pärast Aravete võistlust, et kahes klassis sõitmises on mitte ainult füüsiliselt raske, vaid ka igal muul moel.

“Eks ta nõuab vaimset distsipliini, sest sõidudünaamika on OK-l ja KZ2-l ikkagi erinev. Ei tohi end uues stardis teise klassi “unustada”.”

 – Langel andsite Joosep Plankeni, Carmen Kraavi ja Robin Särjega publikule ilmselt aasta põnevaima finaali. Too päev valmistas ilmselt kõigile head meelt, sest klassis OK võidutses Robin ja pärast seda klassis KZ2 Siim. Ilmselt lõpuks ka sulle, sest kindlustasid Lange teise kohaga üks etapp enne hooaja lõppu endale KZ2-klassi meistritiitli. See oli üldse ainus kord tänavu EMV-l, mil keegi suutis sind selles klassis alistada. Aga räägi palun, kuidas üldse on Markus Kajakut võimalik võita?

“Lange mõlema klassi võistlussõidud olid tõesti põnevad ka mulle endale ja pigem oligi mul hea meel, et keegi teine võitis. Mis minu võitmisse puutub, siis ega ma nüüd mingi imemees ka pole – tuleb lihtsalt vaeva näha ja palju trenni teha (naerab).”

 – Sõitsid tänavu aktiivselt kaasa nii EM-i kui MM-i võistlused. Kui palju ja kuidas on neil võistlustel osalemine sind edasi aidanud, teinud paremaks sõitjaks?

“Euroopas sõitmine annab nii palju rohkem juurde võistluskogemust tänu suurele võistlejate arvule, samuti sunnib see ennast veelgi rohkem pingutama, sest iga väiksemgi viga võib kaasa tulla kas koha kaotuse või mõne halva intsidendi. Tiitlivõistluste on vahed ajasõitudes ikkagi sedavõrd väikesed, et pisemgi eksimus võib tähendada terve võistlusnädalavahetuse nurja minekut. Aga kellel on võimalus minna, siis kindlasti kasutage see võimalus ära, sest see tuleb 100% kasuks!”

 – Mis sind tuleval hooajal ees ootab?

“Praegusel plaanil ma kodumaal tiitli peale kaasa ei sõida, võib-olla teen mõne etapi kaasa, kuid see on hetkel ebaselge. Aga kui tekib võimalus vabal nädalavahetusel aidata sõitjaid EMV-l, siis kasutan selle kindlalt ära. 

Euroopa meistrivõistused ja maailmameistrivõistlused sõidan Tony Kart tehasetiimis, WSK võistlused võistlen Rootsi tiimiga Ward Racing. Jätkan Euroopas ja ainult klassiga KZ2.”

 – Markus, kellele F1-s pöialt hoidsid ning millise emotsiooni hooaeg tervikuna ja eriti just viimane etapp jätsid? Kas Hamilton või Verstappen?

“Kindlat sõitjat polnud, kellele pöialt hoidsin. Hooaeg oli muidugi erakordselt põnev, ilmselt läbi aegade üks ägedamaid. Võib-olla eelnimetatust lootsin pigem Hamiltonile, aga lõpuks jäi mulle mulje, et Hamilton ei oska kaotada. Ent see on kõigest minu arvamus.”

 – Oled Tony Karti tehasetiimi liige, kus su tiimikaaslasteks on ühtlasi nii KZ- kui OK-klassi värsked maailmameistrid Noah Milell ja Tuukka Taponen. Kirjelda palun, kuidas käib elu maailma parimas karditiimis?

“Eks tehasetiimi mastaap ole muidugi vägev. Tony Kart’s võetakse sporti väga professionaalselt, pannakse rohkelt aega datale ja kardi seadele. Iga trenn ja võistlus on omal moel maksimeeritud, midagi ei tehta kuidagi niisama või eesmärgipäratult. Samuti on ühes tehasetiimis iga kategooria jaoks erinev datamees, mootorimees ning sõiduõpetaja.”

Tony Kart tehasetiimi liige Markus Kajak. Foto: Tony Kart

 – Kui palju jälgisid tänavu Eesti meistrivõistlustel nooremate sõitjate tegemisi? Kes sõitjatest sulle kõige sügavama mulje jätsid ja miks?

“Nooremaid klasse mulle meeldib jälgida, sealsed sõidud on väga pingelised ja võitjat ennustada on väga raske. Piseimas klassis Cadet jäid mulle silma Konrad Karjus ja Carl-Sander Kajak (ei ole Markuse sugulane). Klassis Micros ülivõimas olnud Meryl Peldes, Rotax’s hea tulemuse teinud Nikita Ljubimov ning klassis Mini teenitult tiitli võitnud Hugo Rajamets.”

Nimeta palun oma lemmik Eesti kardirada?

“Lemmik kardirada on mul Rapla oma kiire olemuse pärast, kuid ootan väga uusi radu Käinas ja Laitses.”

 – Oled maininud, et sooviksid osaleda Le Mansi 24-tunni sõidul. Olles täna 3-kordne Eesti meister ja 2-kordne aasta parim kardisportlane, siis milline on sinu kardispordiga seotud unistus?

“Kardispordiga seotud unistus oleks kodumaal võita CIK-FIA võistlus, olgu see siis kas Euroopa meistrivõistluste etapp või lausa MM.”

 – Kui su pere kõrvale jätta, siis kes on sinu jaoks kardispordis kõige olulisemad inimesed ja miks just nemad?

“Kõige alguses aitas mind Andrei Bersenev, tema juurest sai kõik alguse. Õppisin tema juures põhimõtteliselt kardiga sõitma. 

Aastal 2020 liitusin AIX Racing Teamiga, ning siis sai mu mehaanikuks Raigo Jegorov. Tema pigem õpetas mulle võidusõitu, ent loomulikult kõike muud ka. Tihti tekkisid meil omavahelised tülid ja vaidlused, kuid kui nüüd sellele tagasi vaatan, on see mulle positiivsel küljel mõjunud. 

Samuti AIX-i tiimist Kaspar Korjus, kes on täiesti vastupidine Raigole. Kaspar õpetas mind lisaks kiiresti sõitmisele ka erinevaid asju proovima. 

Rootsi tiimist Ward Racing on mulle eeskujuks olnud Joakim Ward, Rebecca Ward, Karol Prochniak ning Ivan ja Konstantin Shvetsov. Tony Karti tehasemeeskonnast Marco Ardigo, Simo Puhakka, Tomi Leivo, Arnaud Kozlinski ja Joan Rebull. 

Neid inimesi on muidugi väga palju veel, kõiki ma lihtsalt ei jõua välja kirjutada.”

Raigo Jegorov on Markus Kajaku senise karjääri üks olulisemaid inimesi.

 – Mis on alustavale kardisportlasele kõige olulisem: kas hea sõiduvahend, rohkelt kilomeetreid või hoopis head õpetussõnad?

“Eks kõike seda on mingil perioodil vaja, kuid alguseks rohkelt kilomeetreid, võistlusi ja head sõiduõpetajat. Ainult tänu sõitmisele õpime midagi uut. Alustuseks tuleks mõelda heale sõiduõpetajale ja käia temaga koos trenni tegemas, ning kui võistlustel hakata käima, peab hea sõiduvahendi ka endale leidma, mis sobib enda sõidustiiliga, sest erinevaid kardiraamitootjaid on väga palju ning need võivad erineda palju.”

 – Markus, nagu alati, oli vahva sinuga vestelda. Tänud sulle tänavuse ägeda hooaja eest! Soovime sulle meeleolukat aastavahetust ning suuri kordaminekuid uuel aastal!

“Soovin omalt poolt kõigile kardisportlastele ja nende taustajõududele uuel aastal uut hoogu. Loodan, et teie tänavune hooaeg möödus hästi ning uuel aastal tuleb see veelgi parem. Veetke aega perega ja rahulikke jõulepühade jätku. Head uut aastat!”

Delfi persoonilugu Markus Kajakust: https://sport.delfi.ee/artikkel/94268801/markus-kajak-staar-eesti-voidusoidu-helgest-tulevikust