Eesti Kardispordi uudised

Nädala staar #8

Käesoleva nädala staar on viimaste aegade üks parimaid Eesti kardisportlasi. Alati sportlik, spordimehelik ning spordisõbralik.

Sarnaselt paljudele tänastele kardisõitjatele alustas ka tema oma karjääri laste hobikardisarjast Talendid Rajale. Äärmiselt tihedas konkurentsis saavutatud tublid tulemused veensid aga ilmselt igaüht, et tegemist on tõelise meistrimaterjaliga. Nii algas Eesti meistrivõistluste teekond, mis juba esimesel aastal tõi kaasa esimese etapivõidu. Neid aga on tänaseks kogunenud juba peaaegu et loendamatu hulk.

Meie tänane nädala staar on mitmekordne Eesti meister ning 2017. a Eesti parim kardisportlane. 2021. a valiti ta ühena 15 koondislase seas Eesti Autospordi Liidu loodud Autosport Team Estonia ridadesse. Tänavune hooaeg näeb teda tõusmas kardispordi kuninglikku klassi KZ2, kus ees on ootamas läbi aegade põnevaim hooaeg.

Oma intervjuus avaldab ta oma lemmikvõidusõitja nime, lemmikraja ning need kolm kõige olulisemat inimest, kelleta ta oma sportlaskarjääri ette ei kujutaks. Kõige lõpuks kirjeldab ta aga oma esimest kogemust KZ2-klassi kardi roolis ning annab kuldsed soovitussõnad kõigile alustavatele kardisõitjatele. Neid tasub muidugi teraselt tähele panna.

Saage palun lähemalt tuttavaks meie nädala staariga #8, kelleks on Siim Leedmaa.

Head lugemist!

 – Siim, sa alustasid kardispordiga laste hobikardisarjast Talendid Rajale, aastaks oli siis 2014. Tolle hooaja võitis sinu hilisem tiimikaaslane Jakob-Mattias Oja ning sa ise jäid võrdsete punktidega napilt kolmandaks. Mäletan su isa Eerot kardiraja ääres ütlemas, et valisite motokrossi asemel kardi, kuna siin pääseb läbi kummikuteta. Ilmselt oli see siiski nali. Mäletad sa ise, mis oli üldse ajendiks kardisporti proovima tulla?

“Ajenditeks saab lugeda nii mõndagi. Esiteks on minu isapoolses suguvõsas olnud traditsiooniks tegeleda motospordiga. Minu vanaisa tegeles veoautoralliga, muuseas võistles paar võistlust ka kardiga. Isa oli mul aktiivne motokrossisõitja, Eesti meister. Nii võiski loomulikuks käiguks pidada seda, et ka mina alustan oma karjääri tehnikaspordis. Juba lapsena meeldis mulle väga vaadata kõike tehnikaga seonduvat: F1, motokross, MotoGP jne.


Teise ajendina tuleks tänada Talendid Rajale sarja. Isa nägi võistlustest kuulutust ja otsustasime osa võtta. Nii saigi kõik alguse!”

 – Talendid Rajale sarjast mäletan, et nagu kõigil alustajatel, läks ka sinul esialgu tagasihoidlikult. Üks hetk läks aga nagu paisu tagant valla ning võitusid hakkas tulema ja tulema. Paljud sportlased peavad oma esimest olulist võitu alati oluliseks just sellepärast, et siis justkui saadakse aru, mida tegelikult tarvis läheb, et võita. Mäletad sa ise seda hetke, mil avastasid, et suudad ja oskad võita?

“Tunne, et suudan ja oskan võita on mul alati sees olnud, seda õppisin juba jalgpalli aegadest. Oma esimese võidusõidu võidu sain oma teisel hooajal Talendid Rajale sarjas FK kardirajal. Mäletan seda sõitu väga hästi, startisin viiendalt kohalt, pärast esimest kurvi olin esimene. Youtube´s on sellest sõidust ka video üleval. Pärast starti on kuulda, kuidas isa ütleb: “Nägite, minu poiss!”

Kuid oma võistluskardi esimese võidu korjasin 2014. aastal Aravetel klassis Mini. See sõit oli väga sündmusterohke, algas kuivades oludes, kuid keset sõitu hakkas sadama. Vaatamata huvitavatele oludele ja ühele spinnile suutsin siiski võidu ära vormistada. See oli vast see hetk, kui tundsin, et suudan kõrgemaid kohti saavutada.”

 – Oled tänaseks paljukordne kardispordi Eesti meister ja valitud ka kord Eesti parimaks kardisporlaseks. Oled ühtlasi saanud võistelda oma põlvkonna parimate kardisõitjate vastu. Kes eriliselt on sulle meelde jäänud? Keda pead oma parimaks konkurendiks? Mida ta teeb sellist, mis teeb temast sinu jaoks parima?

Nii naljakas kui see ka poleks, siis minu iga suurem konkurent läbi aastate on alati tulnud minuga sama telgi alt. Klassis X30 Senior oli selleks Kaspar Korjus, temaga oli meil koostöö suurepärane. Testisime koos erinevaid seadeid, kvalifikatsioonis ja võidusõitudes tegime koostööd. Nüüd on Kaspar minu hea sõber ja minu sõiduinsener. 

Eelmisel aastal oli hästi valmistunud ja väga tugev konkurent Markus Kajak. Markus on viimastel aastatel teinud väga suure arengu, temaga on sõitu hea koos võrrelda. Vaatamata tulistele võitlustele rajal oleme alati üksteist austanud ja oleme head sõbrad. 

Tänavusel aastal pean oma suurimaks konkurendiks Sten Dorian Piirimäge, kes on kahtlemata kõige suurtemate kogemustega võidusõitja platsil. Oleme koos juba esimesed trennid teinud ja nendest on mul ainult positiivseid kogemusi võtta. Ootan väga tulevat hooaega ja võitlusi temaga.

Konkurentideks ma neid siiski ei nimetaks, rohkem tugevateks tiimikaaslasteks, kellega oleme üksteist edasi pushinud maksimumini ja omavahel võite jaganud.”

 – Tänavusel hooajal stardid esmakordselt klassis KZ2, mida testisid Itaalias Lonatos. Kirjelda KZ2-kardiga sõitmist? Kui palju see erineb näiteks otseveolisest OK-st?

“KZ2 on sõna otseses mõttes võimas masin! Seda nii mootori võimsuse poolest kui ka sõites tekkiva feelingu poolest. Vajab väga tugevat füüsilist vormi, eelkõige aga keskendumisvõimet, kuna vead on kerged tulema. Otseveolise ja väga kiire OK klassiga võrreldes on tegu siiski ikka teise maailmaga, kuid endale ootamatult ei olnud mul raske ümber kohaneda. Lonatos esimesel testil tundsin end juba pärast paari päeva KZ2 roolis koduselt. Sain aru, kuidas see masin toimib ja ka seda, kuidas ei toimi.”

 – Siim, sa oled tubli sportlane ka muudel aladel peale kardispordi. Kuidas kardisport ja sport üldse igapäevaelus kasuks tuleb?

“Leian, et sport tuleb nii vaimsele kui ka füüsilisele tervisele väga kasuks kõiges, mida igapäevaselt teeme või ette võtame. Mina pean sporti  nii pühendumuseks kui ka naudinguks. Treeningud ja võistlused on ikkagi kohad, kus saab end muust maailmast välja lülitada ja tegeleda millegagi, mis tõeliselt meeldib.”

 – Milliseid mootorispordialasid jälgid?

“F1 on klassika, seda olen alati jälginud. Tihedalt jälgin kardivõistlusi, hea on vahest teisi vaadata, nende sõitu analüüsida ja õppida sellest tulevikuks. Ka WRC+ on tellitud, tuleb ju Otile kaasa elada! Viimasel ajal olen hakanud MotoGP-d jälgima. Super lahedad ja pingelised sõidud on seal, eriti just Moto3-s.”

 – Kes on Eesti kardisportlastest sinu eeskujudeks, lemmiksõitjateks? Kes on üldse sinu lemmikvõidusõitja ja miks just tema?

“Olen suurema osa karjäärist olnud selline iseõppija, otsest lemmikut võidusõitjat või iidolit pole siiani tekkinud. Mäletan, et kui aastaid tagasi võistlesin oma esimesel Euroopa võistlusel Campilloses, Hispaanias. Seal jälgisin uhkelt Steni (Piirimägi), kes Rotax Senior klassis kõrgete kohtade eest võitles, seega võin inspiratsiooniks küll tema tuua. Lahe mõelda, et sel aastal juba üksteise vastu võistlema hakkame!

Suurtest võidusõitjatest vast fännan kõige rohkem põhjanaabrit Kimi Räikköneni. Ta on mees, kes spordis keskendub alati oma asjale ja olen leidnud läbi tema omamoodi motivatsiooni. Tuleks ka ära mainida, et vanameister võistleb 41-aastaselt F1-sarjas, mis on vägagi muljetavaldav.”

 – Kellel on üldse kõige suurem roll, et sinust on saanud see edukas kardisõitja, kes sa täna oled?

“Seda küsimust lugedes tulevad pähe kolm olulist meest: esimene on loomulikult minu isa, ilma temata ei oleks ma täna kusagil. Isa on võidusõidus olnud minu jaoks kõik: mehaanik, insener, sõiduõpetaja, mentor, manager, psühholoog jne. Ta on andnud mulle võimaluse tegeleda võidusõiduga ja mind toetanud nii halvas kui heas.

Teiseks selliseks meheks on minu mehaanik Anti Suun. Antiga alustasime koostööd aastal 2015 ja see toimib siiani. Oleme võistlustega seoses rännanud läbi pool Euroopat ja näinud võistlustel igasuguseid olukordi. Antit saan võistlustel alati usaldada ja tean, et otsused mis ta seadistuse suhtes vastu võtab, toovad alati kasu.


Selle trio võtab kokku tiimipealik Aivar Korjus. Aix (Aivarit tuntakse spordiringkondades pigem selle nimega) on võidusõitu pühendunud mees, kes üle platsi on austatud. Tiimijuhina on Aivar alati ausa võidusõidu poolt ja süstinud minusse spordimehelikkust.

Kogu see trio on olnud minu edu taga. Võidusõidus võid ju rajal olla üksinda ja endast maksimumi anda, kuid leian, et tegelikkuses on võidusõit tiimitöö.”

 – Kindlasti on sul oma lemmikrada Eestis. Miks just see?

“Lemmikuks rajaks Eestis on mul Aravete, see on enamustel lemmikrada. Arvan, et oma ülesehituselt ja kujunduselt on ta üks mõnusamaid radasid üldse ja soodustab põnevaid võidusõite. Raja parimaks osaks on loomulikult viimane S-kujuline kurvidekompleks. Nii mõnigi võidusõit on viimasel ringil just seal kurvis ära otsustatud.

Aravetel tuli ka loomulikult minu esimene võit ja sellele on seal lisandunud veel mitu tükki. Võibolla just selleks ongi see minu lemmikrada Eestis ja nimetaksin seda isegi oma kodurajaks.”

 – Tänavune KZ2 võistlusklass on ilmselt isegi läbi aegade tugevaim ja põnevaim. Piirimägi, Rammo, Oja, Kõss, Kallasmaa… Lisaks liituvad klassiga veel Markus Kajak ja Ken Oskar Algre. Anna meile palun andeks, kuid kui Siim Leedmaalt üldiselt vähemat kui võitu ei ootaks, siis tänavu oleks meil siiralt hea meel ka sinu poodiumikoha üle – lihtsalt nii tugev tundub kogu see rivi. Milliste plaanidega ise peale lähed?

“Esimene ja kõige olulisem plaan on nagu alati: nautida võidusõitu! On ju sellel aastal KZ2-klassis mul kõik sõbrad koos, kellega juba ootan külg-külje vastu tihedat rebimist.

Tegu on minu jaoks debüütaastaga KZ2-klassis, ootan uusi kogemusi ja loodan palju õppida selle aastaga. Kindlasti ootan endalt edukust ja omamoodi sihiks on olla sellel aastal parima uustulnuka sümboolne tiitel ning hooaja lõpuks ikkagi lõpetada TOP3 seas. Siis võib hooaja edukaks lugeda.”

 – Kui palju erinevat füüsilist ettevalmistust KZ2 võrreldes näiteks OK-kardiga nõuab?

“Oma treeningkavades ma midagi muutnud pole. KZ2 tundub hirmuäratavalt raske füüsiliselt, kuid ma ütleksin, et OK-klassiga on see füüsilise koormuse poolest võrdne.

Pigem oli suur füüsiline samm minna IAME-klassidest OK-klassi. Siis tundsin tõesti esimesed etapid, et väsin kohutavalt kiiresti ära. OK-klass on mulle füüsiliselt väga hea ettevalmistuse teinud KZ2 jaoks.”

 – Kajak ja Kallasmaa on usinad suurtel tiitlivõistlustel osalejad. Kas võime ka sind tulevikus KZ2-klassis EM-l / MM-l osalemas näha?

“Loomulikult võib mind tulevikus näha suurtel tiitlivõistlustel osalemas. Kaspar ja Markus teevad tublit tööd Euroopa võistlustel – seal osalemine annab igale võidusõitjale kõvasti juurde. Minu jaoks on hetkel käsil gümnaasiumi lõpuperiood ja eksamid, hooaja alguses olen seetõttu sunnitud suuremaid ettevõtmisi pisut piirama.

Suurim ootus sellel aastal on sügisel toimuv MM Kristianstadis Rootsis, see saab olema vägev. Tuleb aasta jooksul teha tööd ja koguda kogemusi, eks siis ole näha, kuidas sügisel kogu vaev vilja kannab. Eriliselt uhke oleks minu arust, kui kõik Eesti poisid oleksid MM-l ühe telgi all. Kui mõni KZ2-sõitja seda intervjuud loeb, siis poisid, teeme ära!”

 – Lisaks Eestile on sul suur võistluskogemus ka rahvusvahelistelt võistlustelt, kus oled edukalt rinda pistnud maailmaklassi tegijatega. Kuidas nähtu-kogetu põhjal hindad Eesti kardispordi taset?

“Minu arvates on Eesti kardispordi tase hea. Eriti tore on vaadata, kui palju on sõitjaid väiksemates klassides (Cadet, Micro, Mini). Need klassid on ju ikkagi need, kust meie noored võidusõitjad tulevad. Oma töö on kindlasti siinkohal teinud Talendid Rajale, see projekt on toonud kardispordi maailma väga palju sõitjaid, seda võin juba omast kogemusest öelda. 

KZ2 tase Eestis on vaieldamatult tänavusel aastal läbi aegade kõvemaid. Sõitjaid on palju, iga sõitja on taseme poolest väga tugev. Eksimusteks on ruumi vähe, selle hooaja lõpus saab kahtlemata öelda, et parim võidusõitja on võitnud.

Eestlaste panus rahvusvahelistel võistlustel on samuti väga kõrge. Meil on minevikust näidata väga häid tulemusi suurtelt võistlustelt ja ma ei kahtle, et neid ka lähiajal juurde tuleb.”

 – Mõne sinu tugevamatest esitustest on tehtud vihmamärjal rajal. Kuidas võidusõitja vaatevinklist asi tundub: teeb vihm võidusõidu sinu jaoks lihtsamaks või raskemaks?


“Erinevad ilmastikuolud teevad sporti huvitavamaks. Oleks üksluine, kui tingimused oleksid alati samad. Vihm ja märg rada ei ole minule kunagi raskusi toonud. Vihmamärjal rajal olen tõesti tugevaid esitusi näidanud, ei oskagi öelda, kuidas see nii on olnud.

Vihmastes oludes peab sõitja ehk enda usaldust kardi suhtes kõvasti rohkem proovile panema. Kes seda kõige paremini võidusõidu jooksul suudab, näitab ka parimat tulemust. Absoluutne parim on päeva lõpuks aga see, kes igas ilmastikuolus tugevaim on.”

 – Kirjelda palun oma ideaalset nädalavahetust?

“Ideaalne nädalavahetus on minu jaoks see, kui olen nädalavahetuse jooksul üha arenenud, erinevate seadistuste testimisel leidnud ideaalse seadistuse ning konkurentsitihedas võistluses saavutanud võidu. See tunne, kui oled vaeva näinud, ise arenenud ja konkurendid päeva lõpuks seljastanud, on ikka meeletult hea.”

 – Tutvustasite eelmisel aastal Talendid Rajale võistlusel koos Sten Dorian Piirimäega lastele F4-vormelautot. Sõitsid paar demoringi ka ise. Ütlesid toona, et see oli tegelikult sul esimene kord vormeli roolis ning su olekust oli võimalik aru saada, et olid päris elevil. Millal päris testipäeva ette võtad?

“Kindlasti tahaksin ringrajal mingi testi teha, see on olnud minu jaoks karjääri algusest saadik üheks eesmärgiks olnud. Loomulikult on vormeli või kereautode maailm hoopis teine võrreldes kardimaailmaga, testimine oleks suur kogemus minu jaoks. Samas tunnen, et kardis toimub alati kõige rohkem actionit võidusõidumaailmas, seda on ka paljud legendaarsed võidusõitjad nagu Ayrton Senna öelnud.”

 – Siim, kas näeksid end tulevikus pigem ringrajal või ralliauto roolis?


“See on vist ainuke küsimus intervjuus, millele ma vastata ei oska. Olen terve elu keskendunud rohkem olevikule ja jätnud üllatused tulevikule. Headele võimalustele tulevikus ei ütle ma kunagi ära, praegu keskendun täielikult aga käesolevale hooajale.

Ehkki pöialt hoian mõlemale võistlusdistsipliinile, olen natuurilt siiski rohkem ringraja poole kaldu.”

 –  Lõpetuseks: aastaid tagasi olid ise alustav kardisportlane ning nagu kõigil, on ka sinu karjääris olnud kindlasti tagasilööke. Mida sa oma kogemuse põhjal soovitaksid alles oma sportlaskarjääri alguses olevatele kardisõitjatele/lapsevanematele?

“Iga eesmärk või hobi elus vajab pühendumust ja huvi asja vastu. Kui sportlane ei naudi seda, mida ta teeb, siis oleks aeg huviala vahetada. Naudi, võta olukordadest maksimumi ja otsi alati kohti, kus areneda, sest neid leidub alati. Siis tulevad ka tulemused ja avanevad uksed.”